Vad Cornucopia blundar för del 7

Det här känns nästan lite taskigt att skriva då det känns som jag sparkar på en blind liggande person. Men Cornu har faktiskt skrivit följande i ett blogginlägg där han återigen sinnessjukförklararar de han kallar “penningsystmeshaverister”:

”Så är det något man inte ska kalla pengar, så är det kontanter.”

Mao han säger att bankernas skulder på kontanter (för det är ju de facto allt som finns på kundernas bankkonton – som kunden kan kräva att banken betalar genom t.ex bankomatuttag) är mer pengar än kontanterna som bankerna är skyldig sina kontoinnehavare. Det är samma sak som att om jag lånar en 100 lapp av dig så är min skuld till dig mer pengar än 100-lappen jag lånade av dig – mao ord jag kan betala dig med min skuld till dig – du behöver inte få hundralappen tillbaka.

Som sagt, jag tycker mest synd om Cornu nu. Han skjuter sig i foten gång efter annan. Jag bemötte resten av hans förvirrade blogginlägg här:

Varför vill Cornucopia att bankerna inte ska behöva betala sina skulder?

——–

Läs mitt inlägg som förklarar hur ”penningsystemet” ( bankskuldbollnings-systemet  är ett mer adekvat uttryck)  är uppbyggt:

Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Här  är enkla frågor som ni kam skriva ut och fråga vänner, bekanta eller arbetskamrater (eller dela ut). Frågorna bör ställas i ordningsföljd

Vad finns på ditt bankkonto?

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”
Mervyn King, Chef för Bank of England

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

