Vad Cornucopia blundar för del 8

Cornu har idag haft ett inlägg där han gnäller på skatten och skyller problemet med skatten på välfärden. Allt ska lösas om skatten sänks för då ökar incitamenten för frivilliga lösningar enligt Cornu. Men vi betalar inte skatten till staten eller kommunerna i första hand – vi betalar skatt till bankerna som jag ska visa nedan (är ett gammalt blogginlägg jag skrev).

Så det jag påstår att Cornu blundar för denna gång är

1) Att det är bankerna som direkt eller  indirekt skattar oss bl.a genom att de skuldsatt stat/kommun med fullständiga påhitt.

2) Att bankerna är de absolut största bidragstagarna alla kategorier och att de absolut största välfärdstagarna

Cornus förslag är att ta bort välfärden för folket men behålla välfärden för bankerna – till bankerna är det inte bara okej att betala skatt till för påhittade lån – det är allas skyldighet enligt Cornu. Man kan undra varför Cornu så varmt vurmar för ett system som bara idkar välfärd åt banksystemet. Varför är han en sådan “välfärdskramare” åt banksystemet?

————

Låt oss börja med att konstatera att vi nästintill inte har ett betalsystem. Det är endast då vi betalar någon med sedlar och mynt som vi betalar pengar till varandra. När vi använder bankernas kontosystem bollar vi bara bankernas skulder mellan varandra då kundernas konton är bankernas skulder på pengar till kontoinnehavaren och inget annat. Jag tänker inte gå in på detaljerna hur storbankskartellen internt kan bolla sina skulder mellan sig. Det kan ni läsa om i länken ovan.

Antag att det fanns ett system där vi kunde betala varandra digitalt direkt. Om alla hade ett konto på Riksbankens RIX skulle detta vara möjligt:

1)

Per tar av sitt RIX-konto och —–> betalar direkt till bilfirmans konto på RIX

I fallet ovan skulle Per använda de digitala kontanterna direkt för att betala en annan kontoinnehavare på RIX. Inga mellanhänder skulle vara inblandade. Riksbankens RIX-system skulle vara en allmännytta.

Ovan skulle givetvis vara det absolut enklaste men så fungerar inte “betalningssystemet” idag (som, sagt inte är annat än ett “låt bankerna slippa betala sina skulder”-system). Så här funkar det idag:

2)

Då endast storbankskartellen har tillgång till de digitala kontanterna på RIX är alla tvungna att hålla bankernas skulder på bankkonton för att kunna göra kontoöverföringar. Så för att göra kontoöverföringar måste samhället således sätta sig i skuld med storbankskartellens skulder (=kundens kontoinnehav som banken “lånar ut”). Kontokunderna inbillas sedan till att tro att de betalar varandra pengar vid kontoöverföringar när de i verkligheten bara skyfflar bankernas skulder mellan kontona så att bankkartellen som helhet slipper betala sina skulder.

Det är således helt fel att skryta med att – “Jag är rik, jag har mer pengar på mitt konto än du har” – det rätta att säga är – “Jag har mer bankskulder på mitt konto än du har”.

Vad är då kostnaden för att vi låter bankerna slippa betala sina skulder? Låt oss lista upp några:

1) Räntan som alla skuldslavar betalar då bankerna “lånar ut” sina egna skulder till kontoinnehavarna (för det är vad bankerna gör när de kluddar siffror på konton – de “lånar ut” sina skulder då kontoinnehav är bankens skulder och inget annat). Om man räknar med alla led i hanteringen av en vara så har professor Margrit Kennedy räknat ut att vi betalar runt 35-40% av BNP mer för att få ”låna” bankernas skulder på pengar (bonden som producerar mjölken är skuldsatt, mejeriet är skuldsatt, åkeriet är skuldsatt, affären är skuldsatt – så när mjölken kommer fram till kunden är den runt 35-40% dyrare än om vi skippat den parasitära mellanhanden och betalat varandra direkt genom RIX som jag beskrev ovan )

2) Större delen av all skatt går till bankerna då även staten och kommunen är tvungna att ”låna” bankernas skulder (inte ens staten får ha ett eget konto direkt på RIX som de betalar med – mao staten är inte suverän längre utan MÅSTE enligt EU-lag ”låna” bankernas skulder på pengar, d.v.s ha ett kontoinnehav på en bank – skattekontona ligger t.ex på SEB).

3) Alla avgifter som tas för att vi bollar bankernas skulder (=kundernas kontoinnehav) mellan oss vid kontoöverföringar. Enligt Svensk handel  (Dolda kortavgifter göder bankerna ) tar bankerna 10 kr för varje kreditkortstransaktion. Detta då bankerna har monopol på ”betalningssystemet”, såsom Svensk Handel påpekar. Men Svensk Handel  har fel i att det är ett betalsystem – det är som som sagt ett ”bolla bankskulder så att bankerna slipper betala dem”-system.

4) Bankerna har trissat upp priserna genom att såsom mellanhand manipulera marknader, såsom boendet, så att att boskuldslavar måste betala enorma summor till parasiten, storbankskartellen. Observera att denna uppblåsning även drabbar de som hyr bostad.

5) Finns säkert fler sätt som bankparasiterna kan suga ut oss på – kom med mer exempel om du kommer på.

Allt ovan är inbakat i välfärdssystemet för bankerna.

All denna parasitära utsugning som mellanhanden, den parasitära storbankskartellen, sysslar med  skulle vi med andra ord slippa om vi kunde betala varandra direkt genom att låta alla ha ett konto direkt på RIX. Mao skulle vi helt kunna kapa av den parasitära mellanhanden. Jovisst, parasiten kommer gapa i högan sky om vi kräver detta men vad annat kan man förvänta sig?

Tillägg:

Vad skulle hända om alla fick ha konton direkt på RIX och kunde slippa att ha bankkartellmaffian som parasitär mellanhand? Jo, folk skulle göra en digital bankrun på bankkartellmaffian. Bankkartellmaffian skulle tvingas betala sina skulder till kontokunderna och bankerna skulle tömmas snabbt som attan då bankerna knappt har några pengar – de har ju bara en massa skulder till kontoinnehavare.

——–

Läs mitt inlägg som förklarar hur ”penningsystemet” ( bankskuldbollnings-systemet  är ett mer adekvat uttryck)  är uppbyggt:

Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Här  är enkla frågor som ni kam skriva ut och fråga vänner, bekanta eller arbetskamrater (eller dela ut). Frågorna bör ställas i ordningsföljd

Vad finns på ditt bankkonto?

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”
Mervyn King, Chef för Bank of England -en officiell penningsystemshaverist enligt Cornu

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

10 Responses to Vad Cornucopia blundar för del 8

  1. Okunnig fråga says:

    USA betalar 17% av sina skatteintäkter i form av skatt (kallas ränta) till bankerna.
    Genomsnittet för det 10 största ligger på 20%. Ska vi klippa dessa pengar så är det väl bra, då slipper Cornu en femtedel av sin skatt är väl en rimlig gissning. Eller ska vi göra som i Grekland o Spanien, sno pengarna från välfärden, dvs pensioner, sjukvård, utbildning så vi kan “stå oss i konkurrensen mot omvärlden”?

    • Okunnig fråga says:

      Ska vara de 10 största ekonomierna

    • Lincoln says:

      Helt sant! Men frågan är om all kommunalskatt är inbakad i det eller om det bara är den statliga skatten? Om de kommunala skatternas andel inte är med så kanske siffrorna är än högre? Procentsatserna som du tar upp, nog vidriga som de är, är nog sannolikt ganska grava underskattningar ändå.

      Men skriver du så där på Cornus blogg är du en LSD psykotisk galning, precis såsom signaturen Nonsensikvadrat blev. Han blev häxjagad för att han länkat till den här bloggen. Inte en antydan till att bemöta det sakliga som skrivs i detta blogginlägg. Helt otroligt vad de gick på honom i rena hatattacker samtidigt som de kallade den här bloggen “hatblogg”. Vad har jag uttryckt för hat mot Cornu i den här bloggen? Jag hatar inte Cornu, skulle nog mest tycka synd om honom om han inte var en sådan översittare. Men det slår säkert mest tillbaka på Cornu själv i slutändan.

      Tänkte för övrigt på din kommentar där du beskrev att de stängde sjukhusen 5 dagar i sträck i Spanien för att staten/kommunen ska ha råd att kunna betala bankerna och att folk dog som en följd därav. Antar att Cornu anser att det är ingen fara – frivilliga kommer dyka upp så ingen dör! Bara de påhittade skulderna till bankernas betalas är Cornu nöjd -resten fixar sig! Och om du mot förmodan skulle tvivla på Cornus omdöme så är du en LSD psykotisk välfärdskramande galning.

      • Nonsensikvadrat says:

        Jag kände att min gräns nog faktiskt dras här. Jag kan nog egentligen ignorera betydligt fler och värre angrepp än så, men det ska fanimej inte behövas. Det dom försöker göra, att diktera vad folk ska läsa eller inte, det gör inte normala människor. Om Corny och gänget är så säkra på sin sak så förstår jag inte hur det kan vara så helvetes skadligt att presentera en länk till em blogg som säger något annat? Det borde ju bara vara att sakligt motbevisa.

        Corny bad om ursäkt, men sen var han tvungen att flika in att om det inte är jag som skriver den här bloggen så är jag inte psykotisk, EFTER att ha bett om ursäkt.

        Jag orkar nog inte kommentera där mer. (kanske)

      • Lincoln says:

        Men du gjorde bra ifrån dig! Cornu förlorar massor på att hålla på så där – jag brukar ju mest bara skriva barnsligheter som att Cornu skiter på sig och att han är allvätare (inte felstavat 🙂 ) – det är ju hästmil till hur de behandlade dig. Cornus förtroendeindex sjönk nog ganska drastiskt för de som läste häxt/hatjakten mot dig.

  2. Nonsensikvadrat says:

    Tack Lincoln. Jag tycker faktiskt också att barnsligheterna kan vara väldigt roliga och befriande, så det är inget att skämmas för, och jag kan också vara det när lusten faller på 🙂

    (dessutom är det ju du som förser oss andra med öppna mål att sikta på när man måste diskutera detta)

    • Lincoln says:

      Tack, själv! Jag hade aldrig klarat av att hålla den nivån du höll – jag hade nog ramlat ned i sandlådan och bankat spaden i huvudet på Cornu precis som Cornu bankade dig i huvudet. Det var bra att du aldrig klev ned i sandlådan och började leka på Cornus nivå – du visade vem som var vuxen.

  3. petermadison says:

    Cornu har anklagat mig för att skriva anonyma mejl till honom. Varför skulle jag göra det? Jag skriver kommentarer i eget namn, med bild och allt. Karln är paranoid som ser haverister överallt och som helst bör medicineras mot verkligheten så att vi kan fogas in i ledet. Vet inte riktigt vad han vill med sin överlägsna ton mot sina läsare och de som kommenterar, särskilt de som ifrågasätter. Mindervärdeskomplex?

    • Lincoln says:

      Jag tror han är en gatekeeper. För det intressantaste är inte vad han skriver (som kan var bra) utan vad han inte skriver och vad han försöker tysta ihjäl. Det är antagligen därför han kallar den bloggen för “hatblogg” etc. – den tar upp de saker Cornu blundar för. Jag har svårt att se vad som är hat i den här bloggen. Vem hatar Cornu? Och varför skulle någon hata honom? Jag menar du kan ju inte rimligtvis ta hans aggressiva hållning mot dig på allvar – de är ju befängda personangrepp för hela slanten.

    • Nonsensikvadrat says:

      Menar du allvar Peter, har han anklagat dig personligen? Det skulle inte förvåna mig om han anklagar mig istället snart då. Jag skriver inte under mitt riktiga namn, men jag gör å andra sidan inga ansträngningar för att dölja mig heller, Cornu kan enkelt se detaljer kring mig om han vill.

      Eftersom jag försvarar Lincolns rätt att skriva vad han vill, så betyder det att jag eftersom jag faktiskt tycker att det är viktigt, också försvarar Cornucopias rätt att göra detsamma. Om det inte ligger några hundar begravna så ska det inte utgöra något problem att få alla sidor av ett problem presenterat för sig, så att man kan ta ställning på ett mer upplyst sätt.

      Stå på dig Peter.

Leave a Reply

